Online tilstedeværelse som selvstændig

Online tilstedeværelse

Der er ingen tvivl om at mange selvstændige kæmper med deres online tilstedeværelse. Det er ikke så meget problemet reelt at være tilstede, med en hjemmeside og sociale profiler. Det er problemet at være tilstede med succes. Det er straks sværere.

Vi ser på hvordan du kan styrke din online tilstedeværelse som selvstændig, på tre forskellige måder.

Tag styring på dit omdømme

En af de nemmeste ting at gøre, men noget mange undlader, er at tage styring på deres omdømme. Det er særligt vigtigt for webshops og lignende forretninger, der må forvente at blive tjekket inden købet foretages. Hvilket ret beset både tæller webshops, digitale bureauer og konsulentfirmaer. Det er mere eller mindre aktuelt for alle firmaer.

Firmaerne Bluebell og Medier & Co er gode eksempler på hvordan man kan være med til at håndtere ens firmanavn online via supplerende informative sider.

Du bør samtidig gøre en indsats for at indhente referencer og omtale på platforme som Trustpilot, Facebook og ikke mindst din Google firmaside. Dette vil specielt hjælpe, når folk tjekker dit firmanavn. Hvis det bliver efterfulgt af 10 anmeldelser og en score på 4,8, så vil du efterlade et rigtig godt indtryk hos kunden. Det kommer du til at mærke på konverteringsprocenten!

Gør ikke tingene halvt!

Mange selvstændige gør desværre tingene halvt! Det er specielt tilfældet inden for sociale medier, hvor man opretter profilen og et par opslag, inden det hele dør ud. En Facebook profil der ikke bliver holdt aktiv med nye posts og konkurrencer mv. En Instagram profil der kun bliver opdateret hveranden måned.

Det går bare ikke, så enten skal du gøre det helhjertet eller helt lade vær. Der findes mange derude som er gode til at håndtere den slags, så deltidsmedarbejder eller praktikant kan være en stor hjælp. Måske har du en der kan hjælp inhouse? Det handler om at turde uddelegere de opgaver, man ikke selv er god til eller ikke har tid til.

Find ud af hvilken markedsføring der virker bedst

Det sidste er, at du bør finde ud af hvilken markedsføring der virker bedst for din forretning. Det vil være meget forskelligt fra firma til firma. Om det er kampagner på Facebook, content marketing, Google Ads, LinkedIn, at deltage på messer og konferencer etc.

Der er ingen grund til at bruge penge på 3-4 forskellige marketingkanaler, for de kan ikke virke lige godt allesammen! Nogle er mere effektive end andre, og vil give dig et større output. Det handler om først at optimere og derefter evaluere hvad der virker bedst. Her er lidt gode råd, hvis du gerne vil effektivisere dine. Facebook annoncer.

Når du har fundet ud af det, skal du køre fuld skrue på det område. Det er ikke fordi du så kun skal køre betalte kampagner ét sted, men prioriter dit marketingindsats hvor den gør størst gavn.

Vi håber du er kommet lidt videre, med disse tre tips.